lördag 30 juni 2012

en icke ekonomisk budget

Har läst Per pennings blog http://perpenning.blogspot.se/ om vikten av att ha en budget. Håller fullständigt med. Livet blir så mycket enklare med en budget. För mig har en budget uträttat mirakel!
Men gäller det bara ekonomin?
Kan man inte skapa en budget för upplevelser? Eller en unna sig något lyxigt budget? Eller en budget där man radar upp sina drömmar i livet som man vill uppnå?
Detta ska jag börja med nästa år. Sätta upp lite mål för olika drömmar jag har. Och försöka följa dessa som en budget. Och där ska jag prioritera tiden för att kunna umgås med familj och vänner. Jag ska se minst 10 sevärdheter nästa år. Jag ska gå på museum, konstgalleri och besöka vackra platser i sverige.
Efter en lång tid av köpstop (japp still going strong) ska jag unna mig något, kanske ett spa besök och ett efterlängtat besök till frisören....
Helt enkelt göra en budget över 2013 gällande drömmar och upplevelser!
Är det något jag saknar från mitt gamla liv så är det just upplevelserna, resorna och den intellekta delen.....att få lära sig något nytt.....

2 kommentarer:

Auri sacra fames sa...

Hej!
Själv har jag en flik i mitt exceldokument som kallas avsättningar dit det går ett par hundra kronor varje månad + att jag lägger in lite extra när det finns utrymme.

Där ligger det saker eller småresor som jag sparar till. Ibland får jag ihop alla pengar och ibland bara en del men det gör att när det händer, som jag redan visste skulle kosta lite extra pengar när jag bestämde mig, så finns det iaf en del att ta av och det stör inte den månadens ekonomi alldeles för mycket.

I skrivande stund har jag ca 5200 kronor fördelat på 4 aktiviteter =)

minna sa...

smart! Ska också göra likadant så fort ekonomin tillåter=)