lördag 24 november 2012

sjukskriven

Det har varit tyst ett tag på bloggen. Har inte legat på lat sidan  utan har legat nästan en vecka på sjukhus och genomgått en ganska jobbig operation. Första veckan kände jag mig mer död än levande. Kunde inte ens gå på flera dagar. Har opererat bort en tumör (godartad) i buken.  Operationen blev inte så enkel som det var först tänkt, utan blev ganska komplicerad då tumören låg illa till och hela buken var tvungen att öppnas upp istället för en titthåls operation. Sen till råga på allt hade man oron kvar innan det klargjordes att tumören var godartad. Det har varit ett par svarta och väldigt tuffa veckor, men förhoppningsvis är allt det värsta bakom mig och att jag åter igen kan fokusera på framtiden.
Jag har haft enormt mycket tankar om framtiden och ännu en gång insett att livet är kort och att vi lever på lånad tid.
Jag har försökt lägga ekonomin lite åt sidan och fokuserat mig på att bli frisk, men samtidigt insett hur viktigt det är att ha en trygg tillvaro med familj och vänner, men även att man har en ekonomi som gör att man slipper oroa sig. Det är ingen kul att vara sjuk och samtidigt ha en dålig ekonomi att oroa sig över. 
Det värsta är att i samma veva som doktorn sa att vi var tvungna att operera, så tänkte jag bara på räkningar och att jag skulle förlora alla extra jobb som jag hade bokat in!!! Helt sjukt! Jag vart arg och besviken på mig själv för att jag kunde tänka så ytligt. Men efter ett par dagar, så insåg jag, att det kanske inte var så konstigt att tänka så, med tanke på all jobb som vi har lagt ner på att bli skuldfria.Nu skulle vår ekonomiska plan få en rejäl törn och den tuffa situationen skulle bli ännu tuffare. Att vara sjuk och behöva tänka på pengar det första man gör, kanske skvallrar om hur tuff vår situation just nu är.
Jag har tagit det väldigt lugnt den här tiden. Bara vilat hemma och försökt vara tacksam över att jag fortfarande lever och mår någorlunda bra.
Jag har lyssnat en hel del på ljudböcker som inspirerar och ger mig bra tips på att fortsätta min tro på att även vår familj kommer att få en ljus framtid utan ångest, rädslor och ekonomiska problem. Det gäller bara att tro. Jag vet inte hur allt kommer att gå, men jag får förlita mig på att det kommer att ordna sig, och bara ta ett steg i taget och försöka planera så gott det går för att vi ska göra kloka val varje dag som tar oss närmare vårt mål.

4 kommentarer:

Blakhouse sa...

Tuff situation. Se till och vila och ta det lungt. Ekonomi må vara andrahand Men tyvärr stor betydelse för välmåendet.


Några tips på inspererande ljudböcker?

Själv läster jag precis Born to run. Och även om jag inte är någon sprinter själv så inspererade den på många andra sätt.

Lisbeth sa...

Jag tror inte ni hamnar i samma situation igen, oavsett vad som händer. Du/ni är för medvetna nu.

Visst en lång sjukskrivning skulle göra att ni inte går framåt utan står och stampar. Men det är ju inte hela världen. Bara ni inte går tillbaka till ert gamla beteende.

Krya på dig, vila och bli frisk.

Ossian sa...

Krya på dig Mia! Detta kommer bara bli ett mindre hack i den uppåtgående positiva kurvan som ni är inne på. Precis till sådant här som man behöver en mindre buffert! Kämpa på! //Ossian

Karin st sa...

Hoppas att du snart mår bättre!