tisdag 28 oktober 2008

poor pays more, så kan alla svenskar bli miljonärer

Enligt Per H Börjessons bok "så här kan alla svenskar bli miljonärer" så kan dom flesta i sverige bli just miljonärer om dom följer dom här råden:

*Börja med att varje månad spara 10% till dig själv
*Ha lägre kostnader än intäkter varje månad
*köp aktier eller aktiefonder
*behåll innehaven, sälj inte, tänk på aktierna som nyplanterade träd som ska växa långsiktigt


Alla hans råd ska jag börja med. Det här med aktier är jag väldigt grön på, så antar att jag får läsa på mer, för enligt Per ska man vara försiktig med mäklare och rådgivare.

Just som läget ser ut nu så skulle jag lätt kunna spara mer än tio % om jag slutade shoppa! Och det har man visst slutat med. Vissa månader är tuffare än andra så då får jag väl spara precis 10%. Jag får väl börja försiktigt och sprida mina risker....

Om det nu är så enkelt att bli rik, varför följer inte alla dessa råd? Enligt Per är det för att dom flesta av oss är lönekontot slut vid månadens slut. Oberoenden om man tjänar 10 000 kr eller 50 000kr gäller samma samband. Man anpassar utgifterna till de intäkter man har. Därför ska man inte tro att man ska börja spara när man får högre lön. Jag håller totalt med. Min lön har ökat bra dom sista tio åren, säkert det dubbla, men likt förbannat har jag inte sparat!! Jag har fått ökade utgifter i form av bredband, större boende osv... och självklart mitt slösande när det gäller shopping!
Det enda sättet att bygga upp en förmögenhet på är att bygga upp ett kapital som skapar en årlig värdeökning. De med höga inkomster och höga levnadsomkostnader kommer sällan att bygga upp något kapital för de konsumerar upp de intäkter de erhåller varje månad!!!
Därför ska man direkt ta av sin lön bort dom där 10% innan man hinner spendera , för då blir man tvungen att konsumera mindre!
Om man har en årlig inkomst på tex 180 000kr och sparar 10 % varje månad så har man vid årets slut 18 000 kr. Hur mycket hade man haft om man inte hade avsatt 10%? Inget alls!
18 000 kr per år innebär att man sparar 1500 kr i månaden. Per dag blir det ca 50 kr!
Tänk på alla som röker och fikar ute! Tänk på alla tidningar vi läser och godis som vi äter upp!

Per ger följande exempel:
Låt oss säga att en person är 23 år. Vad innebär 1500 kr per månad i sparade pengar om man antar 10% avkastning när personen fyller 65 år? Summan efter 42 år blir faktiskt 10 miljoner kronor!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Är det inte värt att spara 50 kr om dagen och investera dom på aktier och aktiefonder?

Då jag själv inte längre är pyrung utan 30+ så ska jag börja köpa aktier och fonder för 100 kr om dagen. Jag ska sprida riskerna på säkert och mindre osäkert och lite på riskfyllt! Sen ska jag lyssna till hans råd om att inte sälja utan tänka på dessa pengar som planterade träd som behöver åratal på sig att växa!!
Nästa plan är att för varje gång jag lyckas "shoppa" UTAN att handla något, så ska jag lägga dom pengarna på ett sparkonto med bra ränta! Som jag gjorde idag när jag INTE handlade på lindex!

Förhoppningsvis ska dessa råd bota bot på min krassa ekonomi. Nu har jag stoppat utflödet av pengar, den viktigaste åtgärden! Nu ska jag titta efter hur mycket fasta kostander jag har och vad som kan göras. Jag ska även se om jag kan börja amortera extra på mina lån!
I usa sägs det att The poor pays more och då syftar man på alla avbetalningar som man gör. Om man köper en diskmaskin för 5ooo kr på avbetalning så kostar den i vissa fall nästan 10 000 om man utnyttjar alla betalningsfriamånader mm. Och det är ju faktiskt ganska skrämmande!!!

Själv har jag ett dumt blancolån på 138 000 kr, men jag köpte ingen dum sak för dom pengarna utan sambon och jag köpte en firma till honom så att han blev egen. Men likt förbannat så är räntan för hög och jag ska börja extra amortera på den. Bort, bort bort ska den.....

1 kommentar:

Anonym sa...

måste köpa boken. tack för tipset