torsdag 11 juli 2013

Egen härd är guld värd?

Samtalet med banken gick väldigt bra. Tack vare värdeökningen på tomten behöver jag inte ha någon handpenning på husbygget på mer än 5 %.  Och detta var väl inget krav direkt heller tyckte han, då tomten kommer att vara betald när bygget inleds. Men vi känner ändå att vi vill lägga in en handpenning.
Efter att ha läst Per Pennings studie i skuldkvot, http://perpenning.blogspot.se/ vaknade jag faktiskt till. Ordentligt!
Tomten är mitt drömställe, bygger jag hus där, vill jag aldrig mer flytta!
Tomten har allt! Utsikt mot havet, den miljön jag vill leva i. Nära skog och natur, men framför allt lockar havet. Jag är uppväxt där, det är där jag hör hemma! Det är mina rötter!
När jag föddes, var området väldigt fint, men priserna var humana. Idag enligt lokaltidningen som kom i veckan, är det ett av Sveriges dyraste områden att bo i, och har landets dyraste priser på hus och fritidshus!
Jag hade aldrig kunnat köpa ett färdigt hus idag i det området. Men tack vare tomten, kan jag faktiskt bo där.
Men nu är frågan, ska vi bygga vårt drömhus som vi bestämde oss för?
Jag har varit övertygad hela tiden, men kanske av visdom, kanske av Pers inlägg, kanske av alla kloka ord runtomkring en har jag börjat tänka annorlunda.  Egen härd är inte guld värd om den tillhör banken!

Jag känner inte samma press, som många andra att huset skall vara betalt tills jag blir pensionär. När jag blir pensionerad, kommer jag tack vare mitt gamla jobb ha en riktigt bra pension.  När folk frågar mig, gjorde du ingenting rätt när du tjänade så mycket pengar, då brukar jag säga " en eller ett par saker"  och pensionen är ett av dem.  För min del gäller det att överleva tills jag blir pensionär!

Men innan det, hinner det hända en hel del. Hemska saker, nästan garanterat, men förhoppningsvis mest fantastiska saker!  Jag vill kunna känna att jag lever och njuter av livet! Jag vill kunna skapa min drömträdgård. Jag vill kunna resa utomlands. Jag vill umgås med min familj och skapa underbara minnen.
Jag vill ha ett jobb jag älskar, men framför allt vill jag vakna upp varje morgon utan att känna oro.  Jag vill inte bli orolig vid arbetslöshet, jag vill inte känna att jag lever på gränsen. Livet är till för att levas. Det ser jag i mitt jobb varje dag....
Så nu har jag återigen börja surfa runt på husbyggar sidor. Letar efter alternativ! Och det är en hel djungel!
Detta hus får du ungefär för en miljon! Sött och litet!

Kuva

2 kommentarer:

Lagnöviken sa...

Klart du skall leva din dröm:-) Fick också ett funderare kring detta med skuldkvot, men jag anser att det finns så många andra faktorer att ta hänsyn till.

Hannele på Hisingen sa...

Mysigt med eget.