tisdag 11 juni 2013

Bara den som är skuldfri har besparingar

Ännu en månad av hårt slit, jag ljög förra månaden=) det erkänner jag helt iskallt. Blev erbjuden mycket jobb och kunde inte tacka nej. Därav har jag inte ens hunnit blogga!
Hela juni månad ska jag dock ta det väldigt lugnt, men köra ett hårt race i juli då det är semestertider, och det finns jobb i överflöd!! Jag har svårt att tacka nej till jobb. Vem vill inte ha dubbla/trippla inkomster?

För tillfället sparar jag inte en enda krona! Jag tycker att det känns löjligt att göra det, när vi har skulder kvar. Ser inte poängen med att köpa fonder eller aktier för småmynt när tunga lån varje månad tickar bara på!!!
Det är en tuff utmaning i livet att ha skulder. Men jag tror att skillnaden är enorm hur man kommer att klara av det ,är  om man har hjärtat öppet eller stängt när man står  inför en utmaning. Jag har valt att acceptera situationen. Att lära mig att älska den här jobbiga processen och varje dag göra en förändring. Jag har inte råd att stänga hjärtat och köra huvudet i sanden som en struts. Jag har lärt mig att gilla situationen, och månad efter månad blir jag mer stolt över hur duktiga vi har varit! Och herregud hur duktiga vi har varit!!
Skulderna minskar i raskt takt, och den här efterlängtade snöbollseffekten känns verkligen nu! Första året var det så tufft! Som människa kan man alltid välja om man vill känna förtvivlan eller hopp. Jag väljer hopp!
Varje dag lär jag mig något om mig själv. Varje dag växer jag som människa! Jag anser att det är på tiden att jag blev vuxen och tog  tillfället att ta ansvar själv över mitt liv,  och sluta med dumma ursäkter. Just idag, just nu inser jag, att allt jag gör, är för att jag ska bli mitt bästa jag! Världen är full av budskap. Vad kan jag lära mig? Vad kan du lära dig för att bli ditt bästa jag?

13 kommentarer:

Anonym sa...

Åh va kul med ett nytt inlägg från dig.

Spara Smart sa...

Bra jobbat! Måste kännas skönt att se hur amortering ena månaden leder till att du kan amortera ännu mer nästa månad även om det kanske inte blir några jätteskillnader i början. Fortsätt kämpa på - tror på dig!

Spargrisens Mor sa...

Kul att du är tillbaka. Du är efterlängtad, och jag gläder mig varje gång du har kommit ett steg närmare skuldfrihet. Ha det så gott! önskar Mors Spargris.

Per Penning sa...

Jag bara älskar din rubrik! Den är underbar. :)

minna sa...

Tack alla för fina kommentarer! Det sporrar mig vidare!
Älskar också rubriken per penning! =)

nonhosonno sa...

Grymt! Mot målet!

Chrimatistikos sa...

Konstig rubrik. Menar du att om man har en miljon på banken, men ett billån på 100.000 kr så har man inga besparingar?

Chrimatistikos sa...

"För tillfället sparar jag inte en enda krona! Jag tycker att det känns löjligt att göra det, när vi har skulder kvar. Ser inte poängen med att köpa fonder eller aktier för småmynt när tunga lån varje månad tickar bara på."

Och om du betalar av dina lån när de har lägre räntor än din avkastning på t.ex aktier så slänger du pengar i sjön. Vill inte låta hård men en kort ekonomikurs hade nog hjälp din privatekonomi rätt mycket.

Anonym sa...

Skulle vara kul att få en uppdatering vilka skulder du har klarat av. Har följt dig länge i smyg och är så inspirerad! Håller själv på att betala av skulder och din blogg är så peppande! Tack!

Pengar och cash sa...

Grymt jobbat! Du kämpar verkligen och det är imponerande! Ja rubriken är så sann så! Tack för det du skrev på min blogg!

auktoriserad översättare sa...

Du har så rätt!

Anonym sa...

Att betala av sina skulder är också ett sätt att spara. Kanske det bästa...

minna sa...

Chrimatistikos, har man en miljon kr på banken, och en skuld på 100.000 kr, ja då har man 900,000 kr i besparingar! Så dum är jag inte!
Hade mina räntor varit låga, ja det hade varit en annan sak, men det är dom inte! Och det är som Bill gates sa till mig, vad har du kvar om det kommer en recession/deprission?
Jag tänker mycket på hans kloka ord!
Ska ta upp det i nästa inlägg...