tisdag 28 oktober 2008

KÖP INTE DEN HÄR BOKEN!

Jag har precis läst klart boken "köp inte den här boken "

Boken var läsvärd och gav mig mycket inspiration. Jag börjar faktiskt fundera på att efter jul börja mitt nya 2009 år med att inleda köpstopp.

Jag beslutade mig redan i morse att börja mitt köpstopp light idag!!!!

Det finns en hel del saker jag är beroende av:

Godis
Chips
Coca cola i mängder
kläder
Ikea och mio
Att äta ute (gör det flera gånger i veckan)

Jag försökte lirka sambon att följa med på det här galna äventyret men han bara skakade på huvudet och sa "är du inte klok"

Hmmm, alla ska veta att jag är en storkonsumerare av enorma mått!! Jag köper en ny canada goose jacka varje år, flera par skor och ärligt talat shoppar sjukt mycket!
Har jag tråkigt shoppar jag. Har jag tråkigt går jag in på ikea och mio och shoppar. Jag shoppar till mig själv, till sambon och sonen. Jag shoppar helt enkelt och jag shoppar mycket!!!! Jag shoppar sjukt mycket saker till hemmet! Ni förstår bilden??? =)

Jag har faktiskt blivit mycket bättre sen jag började med fengshui och rensa i röran teorin, men jag har fortfarande handlat när jag har velat ha något....

Ankis bok gav mig en ordentligt käftsmäll! Den boken stirrade på mig och skällde ut mig och gav mig så mycket ångest att jag ville flytta hem till Anki för att bli bättre, som någon sort köpstopprehab!!!

Jag vet inte hur jag ska klara det här, men jag ska klara det här. Faktum är att jag känner mig lite misslyckad och fattig om jag inte får handla. Min största skräck är att inte kunna handla och jag har ibland legat sömnslös för att jag har inga pengar på sparkontot utan shoppar upp allt. Jag vet att det låter megadåligt i mångas ögon och personligen skäms jag , men samtidigt är jag stolt över att medge och erkänna det.

Flera av mina vänner lider av samma sak, vi har shoppingsjukan allihoppa. Jag har blivit bättre, försöker prata om pengar och buffert med mina vänninnor men det går inte hem!!
Det snackas hela tiden om att "vi ska börja spara" men ändå om man ringer dom nästa dag har dom handlat både dittan och dattan på ikea för det var ju rea!!

Nu ska jag fundera på vad jag ska göra med mitt köpstopp! Vilka mål ska jag ha? Hur ska jag lösa det här? Vad är okej att handla?

Precis som Anki vill jag handla det jag ska handla med mer tänk, som tex ekologiskt mm....

1 kommentar:

Spargrisens Mor sa...

Jaaduu!
Du skulle behöva ha en Spargris, som visar upp sig varje gång Du vill köpa något, och lockar Dig till andra tankar.
Har man verkligen råd att hålla på att shoppa så där?
Bra att Du har börjat att tänka på vad detta är för ett slags beteende, ett sorts missbruk, och tar tag i det. Hoppas på att det går bra för Dig.